Nemůžete spát, protože vaše drahá polovička chrápe?

Nemůžete spát, protože vaše drahá polovička chrápe?

Hodně lidí ví, jaké nepříjemnosti jsou s chrápáním spojené. Chrápání narušuje kvalitu spánku a ráno se vzbudíte vyčerpaní. Chrápání není jen nepříjemné, ale může být i nebezpečné. Spánková deprivace z chrápání může způsobit únavu a deprese a spánková apnoe může vážně ohrozit zdraví.

 

RIZIKA CHRÁPÁNÍ

Chrápající člověk může být otravným společníkem, zvlášť pokud chcete spát. Časté probouzení kvůli dušnosti vám nedovolí si během spánku dostatečně odpočinout. Ráno se probudíte vyčerpaní, unavení, s bolestí hlavy či migrénou – váš organismus je unavený. Nebezpečnou variantou je spánková apnoe (zástava dýchání během spánku), která může chrápajícího vzbudit až 100x za noc. Dlouhodobá zástava dýchání může zapříčinit zvýšení krevního tlaku, což zvyšuje riziko vzniku srdečního infarktu či mrtvice.

 

PŘÍČINY CHRÁPÁNÍ

Většina lidí ví, že příčinou chrápání je určitý stupeň omezení dýchacích cest, ke kterému dochází během spánku. Pravou příčinou však bývá ve skutečnosti to, co toto omezení způsobuje.

  • GENETICKÉ PŘÍČINY – Příčinou je oslabený svalový tonus horních cest dýchacích.
  • NADVÁHA – Výše popsaný stav se ještě navíc zhoršuje tím, když má dotyčný nadváhu, protože tukové vrstvy se ukládají mezi svalstvo hltanu a sliznici. Tím se prostor pro proudění vzduchu omezuje a dochází k chrápání.
  • ANATOMICKÉ  ZMĚNY – Tady může chrápání způsobovat zkřivení nosní přepážky, zduřelé nosní mandle nebo nesprávně vyvinutá čelist.
  • CHEMIKÁLIE – Ochabnutí svalstva horních cest dýchacích může být způsobeno léky na povzbuzení nebo utlumení organismu, prášky na spaní, nadměrné užívání alkoholu nebo omamných látek.
  • ALERGIE – Alergeny způsobují zánět nostní sliznice, což samozřejmě omezí průchodnost dýchacích cest.
  • KOUŘENÍ – Krční sliznice kuřáka je více zduřelá než u nekuřáka, což rovněž přispívá k zúžení prostoru pro proudění vzduchu.

 

10 DOMÁCHÍCH TIPŮ NA SPÁNEK BEZ CHRÁPÁNÍ

  • Zvlhčujte vduch – Suchý vzduch vysušuje náš krk a nosní sliznici a to přispívá k přetížení a chrápání.
  • Zhubněte - Tukové vrstvy se ukládají mezi svalstvo hltanu a sliznici. Tím se prostor pro proudění vzduchu omezuje a dochází k chrápání.
  • Podložte si více pod hlavou – Zvýšená pozice hlavy pomůže udržet jazyk tak, aby nepadal směrem k ústí dýchací trubice a neblokoval vzduch proudící krkem.
  • Mějte uklizeno – Uklizená a větraná místnost, ve které spíte, je základ pro kvalitní spánek. Alergeny (pyl, prach, zvířecí chlupy) mohou způsobovat zahlcení a dráždit dýchací cesty.
  • Pokuste se určit příčinu chrápání – Je to přejídání před usnutím? Větší dávka alkoholu? Nadměrná fyzická zátěž? Kouření? To, jak spíte, vám také může odhalit možný spouštěč chrápání.
  • Bylinky – Bylinné přípravky proti chrápání jsou již k dostání a mohou pomoci. Jsou vyrobeny z přírodních látek, které se zaměřují na ucpaný nos.
  • Oleje do zvlhčovačů – Pokud nějaký zvlhčovač vzduchu používáte, osvěžte ho přidáním éterických olejů jako je máta, eukalypt, citron. Pomohou vám v noci uvolnit dýchací cesty a vyčistit dutiny, zatímco spíte.
  • Kvalitní polštář – Investice do kvalitního polštáře, který drží vaši hlavu a krk ve správné pozici, se rozhodně vyplatí.
  • Vyhněte se alkoholu – Nepijte alkoholické nápoje nejméně dvě hodiny před spaním. Alkohol rozšíří tkáně ve vašem krku a tím zablokuje dýchací cesty.
  • Akupresurní prstýnek – Prstýnek funguje na principu akupresury. Chrápání odstraňuje stimulací dvou různých tlakových bodů na malíčku. Použití této přírodní neinvazivní metody zachovává biorytmy vašeho těla v harmonii.